Elevinformation

Välkommen till Håbo Ridklubb

Ridskolan som står för Glädje - Gemenskap - Kvalitet

Vi på Håbo Ridklubb hälsar alla gamla och nya medlemmar varmt välkomna till vår verksamhet.

För aktuell info om klubbens aktiviteter se kommande aktiviteter eller anslagstavlan i stallet. Vi har även en sida på Facebook där vi lägger ut information och foton på Instagram (hrk_ridklubb). Även vår ungdomssektion finns på instagram (usstyrelsen_hrk)

Vad ingår i lektionspriset?

Här på ridskolan vill vi erbjuda ett helhetskoncept. Vi är måna om att lära våra elever allt som har med hästar att göra.

I lektionspriset ingår:

• Säker hästhantering
  • Skötsel av häst
  • Sadling och tränsning
  • Vård av utrustning
  • Häst vid hand, leda häst
  • Upp- och avsittning
  • Ridning
  • Stallskötsel
  • Teoritillfällen som innehåller praktiska och teoretiska moment
  • Ständig tillsyn och närvaro av personal

Din utbildning här på ridskolan börjar 30 minuter innan din planerade ridtid och är slut när din häst är omskött efter lektionen.

Vår vision är att alla våra elever ska få den kunskapen som krävs för att ta hand om egen häst i framtiden.

Att umgås med hästar är så mycket mer än bara ridning!

Är det så att du får förhinder att rida måste du avboka din ridtid. Det gör du via Hippocrates Academy. Det är viktigt att du avkobar din ridning så att vi kan fördela arbetsbelastningen på hästarna så jämnt som möjligt.

Om du avbokar din ridning (före 12.00 vardagar och före 08.00 lördagar) erbjuder vi dig att rida igen i likvärdig grupp. Tyvärr kan du inte räkna med att alltid kunna ta igen alla dina avbokningar. Vet du om att du ska vara borta kan du rida igen i förväg. All igenridning skall ske under samma termin. I knattegrupperna ingår ingen igenridning och det går inte att rida igen i en knattegrupp.

Ingen återbetalning kommer göras för de lektioner du avbokat men inte kunnat rida igen.

Fakturan skickas till den mailadress du uppgivit vid elevregistrering, så kom ihåg att ändra mejladressen i Hippoctares om du byter mejladress. Är du egen företagare och vill ha ridavgiften debiterad via ditt företag så kontakta ridskolan.

Ridavgiften skall vara inbetald senast på förfallodagen, annars riskerar du att förlora din plats i ridgruppen. Vid försenad inbetalning tas en påminnelseavgift ut.

Uppsägningsker via mail till ridskolan@haboridklubb samt ekonomi@haboridklubb.se

Priser och rutiner för debitering och uppsägning av din ridplats hittar ni HÄR.

Rutiner för nya elever

Du som är ny ridelev har möjlighet att prova i lämplig grupp 3 gånger utan att förbinda dig till en fast ridplats. Dessa tre gånger betalas via faktura. Efter dessa 3 gånger görs en elevregistrering och du får fortsatt debitering hemskickad till dig via mail i det fall du önskar forsätta rida.

För att rida hos oss måste du vara medlem i Håbo Ridklubb. Detta bl.a för att omfattas av vår olycksfallsförsäkring. Medlemsavgiften betalas som regel i samband med första ridavgiften om du är ny ridelev.

Hos oss kan du börja rida när du fyllt 6 år.

Barn som rider i Knatte samt P1-P4 grupp skall alltid ha med sig en ledare. Föräldrarna har alltid ansvaret för sina barn.

Samling sker 30 minuter innan lektionen börjar för utdelning av hästar/ponnyer. På Håbo Ridklubb är vi noga med hästarnas skötsel och vi vill att alla elever tar sig tid före och efter lektionen för noggrann hästvård. Det finns hjälp att få i stallet av stallvärd och/eller ridlärare.

Bär alltid stövel/känga med klack under ridning. Hjälm och ridspö finns att låna. Vi har även säkerhetsvästar i begränsat antal för utlåning. Tänk på att det under vintertid kan bli kyligt i ridhuset trots att det är välisolerat.

Vi vädjar till eleverna att vara rädd om klubbens utrustning och hänga tillbaka träns, sadel, hjälm, väst mm ordentligt efter användning.

Ca två gånger per termin är det teori.

Vi anordnar extra aktiviteter på helger under hela terminen. Info om dessa hittar du på vår anslagstavla i stallet eller på kommande aktiviteter.

Cafétjänst

En viktig del för både trivsel och ekonomi är ridskolans kafeteria. För att kunna ha kafeterian öppen och bemannad varje vardag mellan 17-19 och på lördagar mellan 13-16 schemaläggs alla ridande medlemmar som är under 15 år (ridande medlemmar som är över 15 år hjälper till med stalltjänst enligt schema). Ni kommer att få cafépass den dagen ditt barn rider.

Håbo ridklubb är en rökfri anläggning och vi ber alla att respektera detta!

Varmt välkommen till Håbo Ridklubb önskar personal och styrelse